Har just slutat lyssna på Maxida Märaks sommarprat (30/7 2015 http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/583046?programid=2071) . Jag andas ut… suckar… vad ska jag säga…tänka…känna... suckar igen.
Många tankar och funderingar snurrar runt. Något som Maxida säger är: ”Våra förfäder hade inget ord för krig på samiska, min generation har det.”
Jag suckar tungt igen. Jag tänker på hur mycket jag måste förklara för att den läsare som inte känner till den samiska (svensk,norsk,finsk,rysk-samiska) historien ska förstå varför jag suckar tungt. Varje gång, måste jag undervisa, jag som precis nyss börjat lära mig min egen historia – återta min familjs minne. Jag orkar inte det. Ni får ta det som det kommer. Och läsa på, kräva att få undervisning i skolan, på universitetet. För det är inte min uppgift att utbilda er, varje gång!
Och jag suckar tungt igen när jag inser att jag inte ens kan ordet för krig på samiska. För jag kan ingen samiska överhuvudtaget. Och inte heller kan jag meänkieli, som var min mormors modersmål.
Av tre möjliga språk som funnits i min familj i tusentals år kan jag bara ett. Svenska. De andra två har raderats ut, genom statlig försvensknings politik, som ville få min familj att glömma vilka vi är.
Att samisk historia, kultur och tradition har raderats ut från undervisning på alla nivåer, är en del i ett pågående folkmord. Dagens svenska mineralstrategier och mineralpolitik, är del i ett folkmord. Dagens rovdjurspolitik är en strategi i ett folkmord. Att bli av med samerna. Att bli av med samiska traditioner. Att få samer att tappa livslusten så de tar livet av sig för egen hand, för Sverige är ju en demokrati och här dödar vi inga människor med vapen eller i gaskamrar.
Ok. Nu vet jag att många vrider sig i plågor. Jag hör er: ”Säger/skriver hon verkligen ordet – ”folkmord”?!!!! Hon som är filosofie doktor, forskare, vid ett statligt universitet borde veta bättre. Det är inte folkmord, det är ju inga masslakter, inga gaskamrar, inga vapen.”
Men jag svarar, folkmord är det när en stat – eller någon annan - försöker göra sig av med ett folk, det spelar ingen roll om det går långsamt. Det är agerandet som räknas. Om det så tar 100 år, så är det fortfarande ett folkmord. Och det är precis det som sker just nu. Lyssna på Maxida Märak, lyssna på alla vittnesmål som kommer hela tiden.
När FN antog sin definition 1948 angående vad ett folkmord är – så hördes inga röster från urfolken. Men vi är här nu. Nu börjar VI definiera vad det handlar om. Att radera ut ett folk, långsamt, utan vapenmakt, är också folkmord.
FN, Förenta Nationerna, är ju just ”Förenta Nationerna”- nationsstater – det är inte Förenta Urfolken. Samtidigt som det är nationsstaterna som bedrivit och bedriver folkmord gentemot urfolken som lever i dessa territorier, över nationsgränserna. (Det finns en hel del artiklar av och om andra urfolk i dessa moderna nationsstater, som kallar sig demokratier. På wikipedia finns just nu en fin artikel också- men som ni vet kan wikipedia artiklarna ändra innehåll eftersom, så detta gäller just idag, just nu: https://en.wikipedia.org/wiki/Genocide_of_indigenous_peoples )
Maxida säger ”Revolution, det är vad vi behöver”.
Jag tänker på min morfars farmors syster, Stina Larsdotter Rim och hennes man, Johan Svensk, som mötte rasisterna (de kallas ofta för antropologer och ibland ”rasbiologer”) Gustaf och Lotten von Düben 1868, vid Ligga – Stora Lule älv – och lät sig fotograferas.
Jag suckar tungt och djupt när jag tänker på hur deras bilder nu exploateras av statligt finansierade Nordiska Muséet, som beskriver dem som offer. Suckar och tänker att de som beskriver mina släktingar som offer, de har ingen aning vad de talar om.
Stinas och Johans blickar är så starka. Johan, har stål i blicken där han tittar på fotografen. Det är ingen aningslös person på bilden. Han vet vad det handlar om, och han talar om det med sitt ansikte, med sina ögon.
Stina tittar bort i fjärran. Hon tänker: ”Jaja. Låt storsvenskarna ta sin bild, så kan mina efterkommande se mitt ansikte och se oss, vilka vi är….”
Den samiska aktivisten, kulturarbetaren, jojkaren och läraren Karin Stenberg (1884-1969) skrev följande 1920 i Dat läh mijen situd – på svenska ”Det är vår vilja”, en skrift riktad till Sveriges Riksdag:
”Svenskar, som resa genom lappmarkerna med hästlass av konserver och huvudet fullproppat med sina egna storhetstankar, utan att kunna vårt språk, utan att kunna följa oss på våra vandringar, i vårt arbete, utan låtande sig fraktas som kollin genom bygderna, deskriva, under stödda av staten och enskilda, böcker om oss och vårt liv, som hallstämplas såsom •sanningen om lappen•. Inte för·att därmed göra samefolket skada - det vilja vi, trots allt, ej tro - utan för att göra sin eget lilla löjliga jag intressant.” (Länk till boken i Libris - låna den, begär den, läs den! : http://libris.kb.se/bib/1268360 )
Det var nog så Stina och Johan tänkte. Jag kan inte sluta le när jag tänker på det.
Jag känner deras styrka. De sänder mig och alla sina efterlevande styrka och glädje. Vi har alltid funnits här och vi kommer alltid att finnas här. (Du kan själv söka fram deras foton, jag tänker inte länka till dessa bilder. Jag har aldrig sett något tillstånd för att lägga upp bilderna online från vare sig dem själva eller efter deras efterlevande. Så när det finns ett sådant tillstånd, kan jag tänka mig att länka bilderna) Folkmordet kommer inte att lyckas, vi ger oss inte! För varje dag blir vi starkare och nu börjar vi säga emot. Maxida är bara en av alla som nu står upp. Vi är så många nu.
Jag skrattar åt von Dübens hästlass med konserver och av storhetstankar fullproppade huven, jag ser hur de låter sig fraktas runt som kollin. Hjälpta av vem tror ni? Inte reste de ensamma, utan hjälp där inte.
Stina och Johan ägde och skötte renar. Min morfars farmor, Sigmora, gifte sig med en nybyggare, hemmansägare. Självklart var även han same. Hade de renar? Jag vet inte ens, i min familj har vi aldrig talat om det. Det är ett trauma. En minnesförlust. Men jag har fått veta att Sigmora hade renmärke. Jag vårdar den kunskapen som jag fick vid 42 års ålder väl, som ett varmt och stärkande minne. Det ger mig tillhörighet, en slags äkthetsstämpel, som jag samtidigt våndas över.
Renskötseln. Det är både stolthet och ett ständigt trätoämne. Varför? Jo för det är så många samer, genom svenska statens aggressiva kolonialpolitik och raskategoriseringar - som har förlorat sina rättigheter till renägande, sina möjligheter att äga renar, att sköta dem och därmed till de rättigheter som Svenska staten har knutit till just renskötseln. Men tagit bort från de som inte fick vara renskötare. Och delade upp oss i samer och svenskar. Så i folkräkningen 1890 blev morfars farmor ”svensk”, medan hennes syster blev ”lapp”. (Mormors mor i Tornedalen slängdes in i kategorin ”finne” i samma folkräkning så kom inte och påstå att kategorin ”lapp” enbart handlade om sysselsättning. I så fall får du gärna förklara för mig vad ”finne” innebär för slags sysselsättning).
Så när jag känner glädje för kunskapen att Sigmora ägde renar, för att det ger mig ”äkthet” som same, så snurrar det samtidigt i mitt huvud. Jag är så koloniserad att jag inte kan känna vår samiska tillhörighet utan att förhålla mig till svenska statens rasistiska kategoriseringar, i lappar och samer och svenskar.
Så skapas splittring mellan människor. Det är ett välkänt sätt att så split, att söndra och härska. Det är vad Sverige, svenska staten, har ägnat sig åt sedan början på 1800-talet. När övriga kolonialmakter gick över haven, satsade Sverige på Sábme, Sameland. Och har aldrig släppt sitt grepp.
”Revolution, det är vad vi behöver”.
Jag säger: ”Revolutionen är här”. Och vi är många som står bakom den. Det är revolution: att minnas, att vägra glömma!, att leva sitt samiska liv, att tala samiska, att jojka, att kräva att få finnas – som same. Det är revolution att bära kolt, gábbde, och att kräva att få höras. Det är revolution att envist fortsätta med renskötseln och att stå upp för marker och vatten. Och det är många som deltar i revolutionen, som står bakom , både samer och samisk allierade.
Tack Maxida. Tack till alla oss som kämpar varje dag. Till er som stöttar och ställer upp. Till er som lever era samiska liv. Tillsammans ska vi förändra. Och det till liv och framtid där vi lever tillsammans på marker och vatten som räcker till nästa istid. Oavsett om vi är renägare eller ej. Samer eller ej. Vi ger oss inte.
Revolutionen är här!
***
För dig som vill läsa lite mer, det finns oerhört mycket! Som den forskare jag är rekommenderar jag följande texter/avhandlingar/artiklar:
Sametingets hemsida har många kortfattade texter. Länk: https://www.sametinget.se/
Lantto, Patrik, Lappväsendet: tillämpningen av svensk samepolitik 1885-1971, Centrum för samisk forskning, Umeå universitet, Umeå, 2012
Lundmark, Lennart, "Lappen är ombytlig, ostadig och obekväm-": svenska statens samepolitik i rasismens tidevarv, Norrlands universitetsförl., Bjurholm, 2002
Marklund, Bertil, Det milsvida skogsfolket [Elektronisk resurs] : skogssamernas samhälle i omvandling 1650-1800, Institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet, Diss. (sammanfattning) Umeå : Umeå universitet, 2015,Umeå, 2015 Länk: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-101271
Stenberg, Karin och Lindholm, Valdemar, Dat läh mijen situd !: Det är vår vilja : en vädjan till den svenska nationen från samefolket, Svenska förlaget, Stockholm, 1920
[I Libris står av outgrundlig anledning bara Valdemar Lindholm som författare, men det är faktiskt Karin Stenbergs text!]
Åhrén, Christina, Är jag en riktig same?: en etnologisk studie av unga samers identitetsarbete, Institutionen för kultur- och medievetenskaper/ Etnologi, Umeå universitet, Diss. Umeå : Umeå universitet, 2008,Umeå, 2008 Länk: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-1935
Öhman, May-Britt, Julevädno ja mån: Lule älv och jag - tystnad, minnesförlust och jojka älven som samisk-svensk vattenkraftshistoria, i Wormbs, Nina & Kaiserfeld, Thomas (red.), Med varm hand: texter tillägnade Arne Kaijser, Kungliga Tekniska högskolan, Avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö, Stockholm, 2015, s.105-127. Länk:
https://www.academia.edu/11794279/Julev%C3%A4dno_ja_m%C3%A5n_Lule_%C3%A4lv_och_jag_-_tystnad_minnesf%C3%B6rlust_och_jojka_%C3%A4lven_som_samisk-svensk_vattenkraftshistoria
Össbo, Åsa (2014). Nya vatten, dunkla speglingar [Elektronisk resurs] : industriell kolonialism genom svensk vattenkraftutbyggnad i renskötselområdet 1910-1968. Diss. Umeå : Umeå universitet, 2014 Länk : http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-86040
Media:
Debattartikel: DN debatt 12/6 2015 ”Rasbiologiskt språkbruk i statens rättsprocess mot sameby” Länk: http://www.dn.se/debatt/rasbiologiskt-sprakbruk-i-statens-rattsprocess-mot-sameby/
Sameradion - Sveriges radio 23 juli 2015 "Bristande kunskap om samer bland lärare" Länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6217555
Universitetslärare- och högskolelärare har för låg kunskap om samer, samisk historia och det samiska samhället. Kunskapen om samer och deras förhållande finns endast bland ett få tal lärare, säger forskaren May-Britt Öhman vid Uppsala Universitet. (Utifrån blogginlägget "Ett skriande behov av utbildning om samisk historia..." 17 juli 2015 Länk: http://www.maybrittohman.com/startblog/ett-skriande-behov-pa-utbildning-om-samisk-historia-och-nutid-for-alla-hogskole-och-universitetslarare-i-sverige-gor-som-kanada )
Debattartikel: Att [få] tala för sig själv. "Nytt inlägg i debatten om kunskaps- och resurscentrum mot rasism från ett samiskt perspektiv. Vi hoppas att regeringen, riksdagen och lärosätena "kan börja ta till sig våra ord, så att ifrågasättande av det urbana svenska teknovetenskapliga koloniala och rasistiska paradigmet kan börja på allvar", skriver en rad samiska forskare, konstnärer, kulturutövare, lärare och renskötare." Länk: Länk till artikel: https://www.feministisktperspektiv.se/2015/07/02/att-fa-tala-for-sig-sjalv/
Mediebevakning: Sameradion, Sveriges Radio 8/7 2015 Länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6207425